Om bankklanten beter digitaal te bedienen heeft ABN AMRO Beeldbankieren geïntroduceerd. Zodat u als klant locatie-onafhankelijk contact kunt hebben met uw bank. Dit is inmiddels commercieel zo van belang geworden dat zij intern zijn gaan sturen op Beeldbankieren.
Nadat ik de vragen achter de vraag helder had, op welke manieren ABN AMRO Beeldbankieren in beeld wilde hebben ben ik mijn plan gaan uitwerken. Om te beginnen heb ik in SAS Enterprise Guide en met Teradata SQL server de ETL gemaakt. Dat wil zeggen: ik heb de data zodanig gecombineerd en bewerkt dat deze geprepareerd was om volledig geautomatiseerd in de dashboard omgevingen te worden geladen.
Daarna ben ik de eerste inzichten gaan ontwikkelen in MicroStrategy: een uitgebreid dashboard met voor elke gebruikersgroep gewenste inzichten en een toelichting en online handleiding daarbij. Uiteraard was dit dashboard volledig responsive; Gebruikers kregen filtermogelijkheden en konden delen van visualisaties klikken om voor hen relevante informatie te zien.
Om met Microstrategy te mogen en kunnen werken heb ik tevens de certificaten mogen halen van Analytics en Visualisation tot Architecture.
Om de consultants en beslissers bij ABN AMRO verder te faciliteren heb ik een self-service Business Intelligence omgeving gecreëerd, waardoor gebruikers met behulp van een intelligent cube hun eigen rapporten en dashboards konden samenstellen. Zo konden zij ieder op een voor hen prettige en nuttige wijze naar de gegevens kijken, terwijl de onderliggende brongegevens gelijk waren. Uiteraard heb ik de gebruikers geïnstrueerd en geadviseerd bij het gebruik.
Omdat ABN AMRO tijdens mijn aanwezigheid overstapte op een nieuwe tool: Microsoft Power BI, waarin ik reeds getraind was, heb ik ook daarin tijdens dat jaar dit dashboard en enkele andere Prototypes en Minimal Viable Products ontwikkeld van dashboards voor inzichten in HR, opleidingen en klantcontact.